Hemma igen…

Då har vi varit hemma i en hel vecka.

Jag kommer fortsätta skriva i bloggen, förhoppningsvis MINST lika ofta som under resan, vem vet nu när jag kommer vara hemma ensam så kan det bli ännu mer skrivande.

Imorgon är den första dagen då Penny ska klara sig med bara pappsen. Imorgon börjar Mamma jobba igen.

Men som sagt, varit hemma en vecka nu och Penny har kommit in i den nya ”lunken” här hemma. Flygresan tog 12h (mellanlandning i Köpenhamn) och Penny sov väl ca 10 av dessa. Helt sjukt hur mycket lättare det är att åka flyg än bil med henne….

Det tog väl ca 3 dagar innan Penny kom igång med den nya tiden, det var riktigt tufft efter kl 18 (då det för denne var 12 på natten) men sen blev hon sig själv igen i ett par dagar innan stackaren blev förkyld.

Det är så hemskt när lillan är sjuk, men värst är det nog när man verkligen hör hur jobbigt det är för henne att andas då hon är alldeles täppt i näsan och när hon hostar så låter det som att det är så jobbigt för henne. Det värsta är att hon HATAR att få näsan torkad och det blir en brottningsmatch varje gång…

Men hon verkar ändå ta det hela bra. Hon leker rätt så mycket och gnäller inte alltför mycket. I helgen var Mormor och morfar här och senare denna vecka kommer kanske farmor på besök.

Till helgen blir det förhoppningsvis besök i Sundsvall, men blir inte vädret bättre tar vi nog tåget.

Just nu leker Penny med sin favoritleksak ”pianot” Jag måste erkänna att jag börjar bli lite less på att höra ”bird… bird… Monkey… sheep Bähhhh” Men hon gillar det ju så J

Appropå leksaker så önskar sig penny LEGO i julklapp (eller duplo eller vad det nu heter). Hon önskar INGA saker som låter… Önskelista kommer om någon dag.

Hej då-kramar från Thailand

Ok…vår sju veckor långa resa har kommit till sitt slut och ikväll är det dags att åka ut till flygplatsen för att ta oss hem till Sverige igen. Sju veckor kändes rätt länge innan vi åkte och jag funderade på om vi skulle bli less under tiden, eller om det åtminstone skulle kännas bra att åka hem, att det räckte med sju veckor Thailand. Jag var inte helt säker på att det skulle vara tillräckligt, alla andra gånger (då vi varit här i 3-3 ½ vecka) har det varit med tårar i ögonen jag lämnat Bangkok.

Det är bara att konstatera att sju veckor inte riktigt räckte till…jag skulle kunna vara här ett tag till! Men nu är det ju annorlunda, familjen saknar inte bara oss, utan (framförallt?) den här bloggens huvudperson och jag är säker på att ingen i släkten tycker att vi kommer hem en dag för tidigt. Och det är klart att det ska bli underbart att få komma hem och träffa släkt och vänner igen!! Det är ju det som gör att jag trots allt känns ok att åka hem!

Hade tänkt att jag i resans sista blogg-inlägg skulle skriva om lite jobbiga saker som vi inte riktigt velat oroa er där hemma med under resans gång. Men det finns inget sådant! Möjligtvis var det lite smått panik de första dagarna när Penny vägrade äta några större mängder thai-mat… Vi funderade på om hon skulle klara resan på gröt och välling. Alla näringsämnen finns ju, men det skulle ju vara rätt så tråkigt nu när hon faktiskt börjat äta duktigt med mat (i Sverige innan vi åkte alltså). Dessutom hade vi inte på långa vägar tillräckligt med gröt och välling med oss för att det skulle räcka, men det finns ju post tänkte vi… Det problemet löste ju sig ganska snabbt när Henrik lagade mat till Penny i strandrestaurangens utomhuskök  för första gången i Thailand. Den gången var matlagningen rätt jobbig, och det är klart att det de flesta gånger varit mycket jobbigare än vad det varit hemma i Sverige, men inget gick upp mot den gången! Eftersom vi inte haft tillgång till någon frys har det inte kunnat blivit några större storkok och vi har lagat ny mat minst var tredje dag. Vad gäller maten är avsaknaden av barnstolar också ett litet problem. Det gick hyfsat de första veckorna, Penny fick sitta på golvet eller i sängen och äta sin mat. När hon började krypa blev det värre om jag säger så… Hotellets frukostar har alltid haft barnstolar och vi har även hittat det på några andra ställen, och oj vad det underlättar! Så förutom släkt och vänner längtar jag hem lite till Pennys matstol:) Vårt ganska stora och dyra reseapotek har vi precis gjort oss av med och jag är otroligt tacksam för att vi inte behövt använda oss av det!

Det är inte lätt att summera resan i några få ord, men jag kan ju säga att vi har haft det HELT UNDERBART och att den här resan är något av det bästa jag gjort i hela mitt liv. Klart att det inte är samma ”semester” som vi varit vana vid innan vi fick Penny, det här är något annat men lika härligt (även om vi önskat oss en barnvakt vid ett par tillfällen…:)) Klart att resan varit mycket för min och Henriks skull, Penny har ju inte haft något val utan bara fått hänga med och inte kommer hon att komma ihåg något av den här resan senare i sitt liv heller, men jag är övertygad om att hon haft det riktigt bra ändå! Tänk att få vara med mamma och pappa 24/7 i sju veckors tid! Det är riktig lyx (hoppas jag hon tycker i alla fall…:)) och hon har dessutom fått göra något av det hon älskar allra mest – bada – nästan varenda dag och vissa dagar fler än en gång. Är det något hon tar med sig hem så är det att hon inte är rädd för vatten! Och jag hoppas det håller i sig. Vi har hållit ingång hennes dykkunskaper och dykreflexen fungerar fortfarande finfint.

Ledsen, men det blir inga bilder till det här inlägget:( på grund av tidsbrist. Vi ska vara utcheckade från rummet om sex minuter och det är fortfarande ett par saker kvar att packa…

Hej då från oss i Thailand, nästa inlägg blir från Sverige!

Slut på resan...

Sista inlägget från Pappa Reibom från Thailand.
Idag är vår sista dag här, vårt flyg går kl 00:25 och vi landar på Arlanda kl 08:35 på måndag morgon. Från 30+ till minusgrader, stackars Penny kommer få sig en chock.
7 veckor har gått fort, väldigt fort, men samtidigt så har vi hunnit göra mycket. under resan så har bott på 8 olika hotell i 6 städer.

De saker som jag tror Penny kommer sakna mest är
  1. Bada i Pool varje dag
  2. All uppmärksamhet
  3. Slippa ha mängder med kläder på sig
  4. All uppmärksamhet
  5. Mango
  6. All uppmärksamhet
Nu vill Mamma Reibom skriva ett inlägg som hon har filat på i flera veckor :)
Bloggen kommer så klart fortsätta även när vi kommer hem till Sverige.
Hade precis publicerat detta inlägg men måste skriva till en mening extra. PRecis nu när vi var färdigpackade och Penny skulle till och börja äta så hann hon med att kissa ned hela mamma (ha ha) det kom lite på siffan och mattan också, men Mamma tog hand om det mesta... Bara för Annika att packa upp ryggsäcken, leta och hoppas att hon hittar lite rena underkläder och en klänning...
Passar även på att lägga in en bild på en sovandes Penny (precis nu innan hon vaknade). Hennes sista tupplur på hotell på ett tag nu...
Ses i Sverige.

Bangkok...

Då har vi lämnat resortlivet i Hua Hin och är återigen i favoritstaden Bangkok. Resan hit gick bra, Penny sov över halva resan så...
Vi bor nu på Lebua (at state tower) där Mamma och Pappa Reibom har bott några gånger tidigare. Vi blev faktiskt uppgraderade till ett finare rum på våning 58!!! Troligtvis bara för att vi bott här tidigare.
Penny verkar trivas på detta hotell också. Vi har en ganska stor spegel på rummet som hon har upptäckt.

Det är så roligt att se när hon försöker klappa och pussas med sin spegelbild. Som tur är så har vi lyckats få det på videofilm och JA, den kommer nu....

En varning till Hanna bara... Eftersom du har lätt för att kissa på dig så bör du gå på toaletten INNAN du ser detta videoklipp!!! =)

Farsdagsrecensionen

Vaknade runt 9-snåret med kli på ryggen och sen en gosandes Penny. Sedan var det dags för frukost som denna dag bestod av Bacon, äggröra, nudelsoppa, frukt, juice, kaffe, amerikanska pannkakor, ja det vanliga…

Efter frukosten lekte vi lite i lekrummet där det för första gången var helt fullt med barn. Penny hittade sig en kompis som hon lekte lite extra mycket med.

Mamma och Penny fortsatte leka och Pappa drog iväg till gymmet. Efter gymmet blev det solning vid poolen medans Penny sov. När Penny sedan vaknade badades det en del innan det var dags för Penny att äta lunch. Lunchen efterföljdes av mer lek vid poolen och sen blev det även lunch för pappa vid poolen.

Mamma och Penny drog sedan iväg och kikade på lite affärer medans Pappa fick sin present. 1timme herbal Thai massage och direkt efter det 1 timme fotmassage… Så skönt.

Klockan hade då hunnit bli 6 och det var dags för Penny att få bada lite till innan hennes middag, denna gång var det mamma och Penny som badade.

Efter Penny ätit sin middag var klockan så mycket att vi valde att äta på restaurangen på hotellet. Där fick vi sällskap av ett finskt par som vi träffade vid poolen lite tidigare. Vi blev lite avundsjuka på dem för de hade träffat en annan hotellgäst som familjen Reibom dessvärre missat (trotts att han bodde här två dagar samtidigt som oss). Nämligen Paul Anka… JA, vi kan ju ha sett honom och inte känt igen honom, han hade tydligen haft 2 thaitjejer med sig typ hela tiden å då är det ju lätt att bara se honom som vilken turist som helst J

Innan middagen serverades så satt Penny på giolvet och lyssnade på det lokala jazzbandet, sångerskan ville gosa lite så hon tog upp Penny på ”scenen” och höll i henne under en hel låt. Detta filmades såklart av pappa så jag lägger upp det senare…

Efter middagen så var det sängdags för Penny, mednas Mamma somande Penny hann Pappa se de sista varven av det sista f1 loppet för säsongen…

Kvällen avslutades sedan med lite kex, frukt, snacks och rödvin framför tv:n…

En helt fantastisk farsdag helt enkelt, blir svårt för Penny att toppa detta nästa år J

Nu ligger vi vid poolen och Penny sover innan hon skall få sin lunch. VI har redan hunnit med en sväng i lekrummet och i poolen…

Nu kommer lite bilder. Ha det bra….

Penny med sin nya kompis

Penny och Pappa badar

PEnny badar själv???

Farsdag

Ojojoj, då har man haft sin första farsdag och den har varit helt fantastisk. Mat, massager, mys, lek och bad...
Alldeles för trött att skriva om det idag så ni får det imorgon istället.
Kastar in en bild på Penny så ni har något att se på tills dess.
Ha det bra

Middagen igår...

... Började inte helt perfekt. Varken Pappa eller Mamma han ta en sipp från fördrinken innan Penny började vara mer eller mindre omöjlig (till saken hör att hon tidigare inte ätit så dåligt som hon gjorde igår och var jättehungrig). Som tur var hade vi inte hunnit beställa någon mat och gick tillbaka till hotellrummet där vi i panik började laga pasta och köttfärsås. Maten som vi hade försökt ge henne innan dög inte och det funkade inte med gröt heller (som alltid brukar vara ett säkert kort)... Inte heller den nya maten dög och till slut fick det bli välling som hon glatt sörplade i sig.
Vi Reiboms ger ju inte upp i första taget så efter att Penny ätit sin välling gick vi tillbaka till restaurangen. Denna gång gick det jättebra, men det var inte Mamma och pappas förtjänst att Penny var glad hela tiden. En av servitriserna hade lite att göra och hon lekte med Penny HELA middagen.

Så middagen blev riktigt bra tillslut och gott var det också.

Idag är det farsdag och än så länge har dagen varit toppen, Penny var sååå gosig på morgonen...

Blir väl ett till inlägg lite senare om vad Penny planerat för något på farsdagen.

Lägger in några bilder från gårdagen också

Penny simmar

Pappa och Penny bygger lego

Penny river Lego

Penny leker med lego

Idag...

Hej,
Här kommer ett extra inlägg - bara för dig Hanna (Vi bryr oss om de få kommentarer vi får). Självklart så får övriga också läsa vidare.
Dagen har varit mer eller mindre som övriga dagar här i paradiset, helt underbar. vi fick väcka Penny (som sov hela natten i egen säng) 09:10 - allt för att hinna med frukostbuffén.
Penny fick som vanligt nöja sig med gröt och sedan blev det lekrummet med lektanten medan mamma och pappa åt vidare. Helt otroligt vad en lugn frukost kan vara trevligt. Pappa åt som vanligt äggröra med skinka, ost, tomat och bacon och till efterrätt blev det amerikanska pannkakor med vispgrädde, färska jordgubbar och lönnsirap... Mangon hade Annika ätit upp. Mamma testade bananpajen, gott tyckte hon som går efter mottot " ju sötare desto bättre"
När vi druckit upp vår Latte skyndade vi oss glatt till lekrummet där Penny väntade. Hon hade inte ens märkt att vi varit borta...
Sen tog Penny med mamma till affären för att handla present till Pappa (det är ju trots allt farsdag imorgon) Pappa njöt av lugnet genom att gå till gymmet.
Efter det var det sovdags för Penny så Mamma och Pappa passade såklart på att bättra på solbrännan vid poolen. Efter lite lunch så badade Pappa och Penny. Penny var ruskigt sugen på att bada idag (se videoklippet nedan).
Vi har även hunnit med en sväng till i lekrummet där vi byggde lego (Penny byggde väl inte så mycket men hjälpte till genom att kasta legobitar på golvet...
Just nu sover Penny middag och vi sitter på altanen, dricker Chang (pappa) och Bacardi Breezer (mamma) och bloggar. Ikväll blir det mat på hotellets restaurang för första gången (det är ju lite dyrt här).
Det var allt för tillfället, får se om vi hinner med en till uppdatering innan sovdags, men tror det blir svårt (sorry Hanna, men 3 per dag är helt kört...)

Lekrummet (av mamma Reibom)

Vaknade med ett ryck i morse och kände att klockan var mycket. En snabbt titt på mobilen – 09:24! Den underbara frukostbuffén serveras bara till 10:30! Dessutom skulle det bli en speciell frukost idag. Tjejen i lekrummet hade erbjudit sig att vara barnvakt medan vi åt frukost! Annars är det ju inte såå bråttom, Penny orkar ju ändå inte sitta still i sin barnstol någon längre stund, så en halvtimmes frukost räcker ganska bra. Först äter Penny sin gröt och sen kan vi börja med vår frukost, annars vill ju inte Penny ha sin gröt utan vår mat istället…

­­­­­Snabbt upp ur sängen, ingen mysig morgon som vi brukar ha. Brukar i alla fall mysa ca 20 minuter i sängen alla tre innan det är dags att kliva upp. Jag klagar absolut inte på att få lite extra lång sovmorgon, men det är ju inte så att vi sovit i ett sträck sedan midnatt (då mamma och pappa la sig). Penny har förstås i vanlig ordning väckt oss ett par gånger under natten.

Ok, åter till lekrummet som det här inlägget egentligen ska handla om. Det bästa på det här hotellet förutom poolen är nog lekrummet, inklusive lektanten. Som egentligen inte alls är en tant utan en tjej. Penny gillar båda tjejerna som jobbar där…men så verkar hon ju gilla alla thailändare i och för sig. Tyvärr är det sällan några andra barn där som Penny kan leka med, men istället njuter hon av lektantens fulla uppmärksamhet.

Lekrummet har en massa roliga leksaker, eller framförallt andra leksaker än det begränsade antal leksaker som Penny lekt med de senaste sex veckorna. Penny börjar verkligen bli stor nu! Kommer ihåg hur det var för bara några månader sedan när hon överhuvudtaget inte brydde sig om leksaker…

Nu sover Penny och mamma och pappa ska slappa lite i soffan och titta på TV innan det är sovdags för även oss. Innan jag lägger mig ikväll ska jag ställa klockan…bara för säkerhets skull.

Penny & Nok
Penny & Katie

Penny tränar på att gå

Penny vilar lite (vilket inte är många sekunder per dag)

Kul med nya leksaker

Bästa hotellet någonsin?

Ja, om inte det absolut bästa så i alla fall det näst bästa, men tror det är det bästa. Vi bor som jag skrev tidigare på Intercontinental Resort i Hua Hin. Hua hin i sig självt är väl inte så otroligt spännande. Det finns dock 2 väldigt bra saker. 1 Det är fantastiskt varmt, 2 det finns otroligt god mat (framför allt färska läckerheter från havet). Nog om Hua Hin, vi är här för att vi tyckte att hitellet verkade bra och nu när vi bott här i ett dygn så kan vi med säkerhet skriva att det är fantastiskt. Vad sägs om utsikten från vår balkong (där mamma Annika tidigare idag lagade mat åt Penny)
Poolen är helt fantastisk. När man står i ungefär mitten å kikar uppåt så ser det ut såhär
Och väljer man att titta nedåt så ser det ut såhär
Sen står det massa solstolar på sidorna och kanten mellan dessa är helt perfekt för Penny att plaska i
Sen är det en liten konstig sak, det går nämligen att trycka på en knapp å vips så badar Penny Bubbelpool
När man sedan är lite trött kan man antingen vila sig i skuggan, eller lägga sig i Poolsängen
Ja, som ni sett så är Poolen helt fantastisk. Förutom poolen så finns det ett lekrum (nästa inlägg) som Penny ÄLSKAR! Något mer som gör hotellet så bra är servicen OCH FRUKOSTEN (Kanske blir ett inlägg).
Nu ska vi in till staden å käka middag.
Kram från oss

Hua Hin nästa

Japp, nu har Pappa och Mamma fått nog av den kalla poolen, men eftersom Penny ÄLSKAR att bada så måste vi helt enkelt ta oss till varmare breddgrader. Sagt och gjort igår bokades det både hotell och flygresa. Imorgon (måndag) kl 11:15 bär det av med Thai Airways till Bangkok där vi kommer kasta oss in i en Taxi för 2,5h resa söderut till Hua Hin. Vi har bokat in oss på ett riktigt nice hotell, nämligen Intercontinental Resort Hua Hin som ser ut såhär:
Vi såg reklam för stället när vi satt på Starbucks och drack kaffe igår och hittade en bra deal. Poolen tycks vara helt enorm och vi hoppas på ett rum med Pool Access. Vi hoppas på att Penny kommer trivas som fisken i vattnet (ha ha ha) det är ju därför vi åker dit. Vi hoppas även att det kommer finnas lite kompisar till penny på resorten. Vi har bokat in 5 dagar och får se vad som händer efter det.
Pennys nya favoritsysselsättning är att klättra på mamma och pappa. Får hon inte det så slutar det oftast med att hon blir rätt så arg. Efter att hon lärt sig krypa så verkar det OMÖJLIGT för henne att sitta still en endaste sekund... Tänk vad lugnt det var innan hon kunde krypa, det var bättre förr! :)
Avslutningsvis kommer det utlovade klippet på Penny då hon leker.
Ha det bra

Kort inlägg

Där vi bara säger att vi fortfarande har det bra, men att det börjar kännas att det är kallare, är nog inte mer än 25grader på kvällarna. Detta beror tydligen på vindar från Kina. SÅ just nu funderar vi på att åka någonstans där det är varmare eller att leta upp ett annat hotell som har en uppvärmd Pool. För det går inte att bada med Penny, eller för henne är det inga problem, men för Mamma och Pappa. Mamma anser att det är max 20 grader i Poolen och hon börjar nästan grina när hon doppar stortån. Däremot är det varmt och skönt vid poolen mitt på dagen som ni ser på kortet nedan. Nu ska Penny sova och Mamma och pappa ska ta en öl. Ska försöka lägga upp det lovade videoklippet när Penny leker sen.

Nu kommer...

...Film nr 2 på Penny
I den här otroligt spännande filmen så kommer nni se penny genomföra en av sina absoluta favorit sysslor, nämligen äta.
Hon provar på Papaya, Sushi, Vietnamesiska vårrullar, med mera.
Imorgon kommer det nog en film då hon leker och sen blir det lite mer "vanliga" inlägg igen.

Film på Krypet

Ja så såg det ut då Penny kröp för typ 2a gången i sitt liv. Nu när jag
äntligen har förstått hur man lägger upp videoklipp så känns det som att det
kommer trilla in några till.

Penny kryper!!

Jajamensan!! 10 månader och kryper! Nähä, det kanske inte är så stort...men för oss är det förstås det!:) Det här har vi väntat länge på (jag hade ju nästan trott att hon skulle gå vid det här laget...) Jag gissar att det inte är helt positivt för oss...det blir nog en massa passande. Vi som haft det så lugnt och skönt!:) Nåja, ganska lugnt och skönt i alla fall:) Men just nu har hon tagit en paus i krypandet. Hon har hittat ett hårstrå på golvet som hon suttit blick stilla och lekt med i snart 10 minuter... Hon har ett öga för detaljer, ytterst små ting kan vara otroligt intressanta. Ett halvt riskorn kan hon få syn på på flera decimeters håll...
Kul är det i alla fall att se henne ta sig fram över golvet, ovanligt också! En helt perfekt krypstil, inget ben hasar före eller efter och hon flyttar bestämt en hand och ett ben i taget. Jag och Henrik roar oss med att locka med olika spännande saker (datorn, fjärrkontrollen, mobiltelefonen...) allt för att få se henne röra sig!
Har inte läst Henriks inlägg innan jag skrev mitt...om det är något som är dubbelt så får det vara så. Det här är så stort för oss så det behövs ett varsitt inlägg:)

Idag hände DET!

PENNY KRYPER!!!

Japp, det är sant, Pappa satt på golvet en bit bort från Penny och surfade lite och helt plötsligt var det två små händer som började banka på tangentbordet. Pappa flyttade datorn 5m längre bort och Penny kröp hela vägen dit!!! Med ett stop vid skräpkorgen för att plocka upp lite gammalt skräp.
Helt plötsligt lär man alltså vara med hela tiden och det blir allt lite BABY-Proofande när vi kommer hem till Sverige om 20 dagar.
Mamma Reibom vill även att jag skall tillägga att Penny har PERFEKT krypstil... Tyvärr vet jag inte hur man lägger in videoklipp på bloggen, men jag ska se om vi inte kan filma och lägga på youtube eller nått sånt.
Nu kanske hon även blir lite smalare då hon äntligen kommer börja "bränna lite"!
Det är ändå lite konstigt att hon från en minut till en annan bara börjar krypa, roligt och fantastiskt! Sitter fortfarande och ler, men nu har jag inte tid att skriva mer, måste städa upp allt farligt från golvet nu!